Jeśli masz na lekcji ucznia złośliwego, przeklinającego, spóźniającego się i przeszkadzającego koniecznie to przeczytaj. Znajdziesz tutaj sytuacje, które pojawiają się na Twojej lekcji, a ja powiem Ci, jak sobie z nimi poradzić.
Myślisz ze to niewykonalne? Że trudny uczeń już zawsze pozostanie trudny?
Udowodnię Ci, że tak nie jest! Oto 6 kroków, które sprawią, że poradzisz sobie z każdym „młodym gniewnym”.
Krok 1
Zastanów się, jaki jest Twój uczeń i czym sprawia Ci najwięcej problemów
Dzięki temu znajdziesz najlepsze rozwiązanie, jak sobie z nim poradzić. Nie ma jednego uniwersalnego sposobu na wszystkich. Każdy uczeń jest inny i to, co zadziała na Kasię, nie musi zmotywować Jasia. Dlatego, aby osiągnąć sukces, potrzeba dużo Twojego zaangażowania i elastyczności. Nie wystarczy jedynie znajomość rożnych metod i narzędzi. Musisz jeszcze wiedzieć, jak i kiedy ich używać.
Krok 2
Przeanalizuj zachowanie ucznia
Chce on zwrócić na siebie uwagę czy „uciec” od zadania? Musisz dowiedzieć się dlaczego tak się zachowuje i co chce tym osiągnąć. Przyczyny zazwyczaj są złożone. Duże znaczenie ma tutaj temperament oraz wychowanie. Na to pierwsze nie masz wpływu, ale na drugie tak. Dlatego działaj tak, aby zmienić zachowanie ucznia.
Analizując zachowanie ucznia ważne jest, żeby w odpowiednim momencie powiedzieć stop i wejść z motywacja. Musisz wiedzieć, kiedy interweniować.
Czy wiesz, że… Dla wielu dzieci szkoła i związane z nią kłopoty, np. nauka szkolna i dostosowanie się do wymagań otoczenia, stanowią problem, aż do momentu skończenia szkoły. Aż 10 % nastolatków cierpi z powodu różnorodnych zaburzeń rozwojowych i emocjonalnych, a tylko 1/4 z pozostałych rozwija się harmonijnie.
Krok 3
Wprowadzaj techniki motywacyjne w odpowiedniej kolejności!
Wybieraj tylko takie metody, które są najmniej szkodliwe. Nie karz, nie stawiaj do kąta, nie zadawaj dodatkowych prac domowych. To nic nie zmieni, a skutek będzie odwrotny od zamierzonego…
Krok 4
Chwal swojego ucznia
To pozwoli wykształcić u ucznia takie zachowanie, na jakim Ci zależy. Wiem, że ciężko jest chwalić ucznia, który ciągle przeszkadza i jest leniwy. To normalne. Podejmij jednak tę próbę, a to zaprocentuje. Podpowiem Ci, jak przez to przejść.
Jeżeli Twój uczeń przez moment jest cichy, a kiedyś jest na pewno, powiedz mu, że jest Ci bardzo miło, jak nie przeszkadza. Chwalisz wtedy sytuację, w której dobre zachowanie pojawiło się spontanicznie. Gwarantuję Ci, że taka pochwała zaskoczy Twojego ucznia i następnym razem głupio mu będzie przeszkodzić Ci w lekcji!
Krok 5
Na miejsce trudnego zachowania, wprowadź pozytywne zachowanie
Jeśli zabierasz coś swojemu uczniowi, daj mu w zamian coś innego. Jeśli tego nie zrobisz trudne zachowanie powróci szybciej niż Ci się wydaje.
Spójrz na przykład:
Uczeń ciągle spóźnia się na pierwszą lekcję – Twoją lekcję. Denerwuje Cię to, nie masz już siły i myślisz: ”ta robota mnie wykończy, a ten uczeń codziennie bardziej mnie dobija tymi spóźnieniami”. Pierwsza myśl: „Udowodnię mu, kto tu rządzi. Dam mu karę. Zadam mu więcej prac domowych!”. Wiesz co w danym momencie myśli Twój uczeń? Ma to w nosie. Myśli: „Niech mi zadaje ile chce, a ja i tak nie odrobię. Co mi zrobi? Znowu postawi mi jedynkę? I tak mnie to nie obchodzi.” Chyba nie o taką reakcję Ci chodzi, prawda? Nie tędy droga. Spróbuj zaskoczyć swojego spóźnialskiego.
Zrób tak:
Uczniom, którzy przyjdą punktualnie na pierwszą lekcje daj bonus. Pozwól im, przy pracy domowej, nie odrobić dwóch pierwszych zadań w książce. Gwarantuję Ci, że zmniejszysz tym częstotliwość spóźniania się uczniów, osiągniesz punktualność, spokój ducha i motywację do dalszej pracy. Nie tylko u siebie, ale też u spóźnialskiego ucznia!
Krok 6
Stosuj tych kilka prostych rad:
- Nagradzaj. Słownie, dawaj punkty za dobre zachowania, obiecuj ciekawe wyjścia. Pamiętaj jednak: coś za coś. Jesteście grzeczni, to w piątek na lekcji idziemy do kina lub na lody i odpuszczamy przyrodę, geografię itp.
- Używaj pozytywnych słów, takich jak: „super”, ”podoba mi się”, ”zaskoczyłeś mnie”, itp.
- Odwracaj uwagę ucznia od głupich rzeczy. Jeśli uczeń zaczyna źle się zachowywać i przyciąga uwagę pozostałych uczniów, zastosuj wtedy pogawędkę, burzę mózgu, zaangażuj innych. Złośliwiec straci swoją pozycję i zainteresowanie innych.
- Wprowadź kodeks złości (u mniejszych uczniów). Każdy ma prawo się złościć, pokaż jednak swojemu uczniowi, że jego wybuch złości akceptujesz tylko tu i tylko w tym konkretnym momencie.
- Bądź konsekwentny. Zawsze wyciągaj konsekwencje z danego zachowania. Nie odpuszczaj.
- Kontakt wzrokowy to podstawa. Polecenia zawsze wydawaj patrząc na swojego ucznia. Nigdy zza biurka.
- Chwal. Zrób kącik z kopertami, do których będziecie wrzucać pochwały. Nic nie działa równie motywująco.
- Używaj systemów motywacyjnych, tabliczek żetonowych, za dobre zachowania przypinaj serduszka, guziczki, plusik, itp.
Mam nadzieję, że te 6 kroków chociaż częściowo przybliżyło Cię do rozwiązania problemów pojawiających się na Twojej lekcji i teraz już wiesz, jak postępować z trudnym uczniem. Jak mówi przysłowie: „Nie taki diabeł straszny, jak go malują”:)
Już niedługo pokażę Ci kolejne kroki działania, dzięki którym raz za zawsze pozbędziesz się stresu na lekcji i poradzisz sobie z każdym uczniem!