1.Przywołaj rozproszoną uwagę swojego ucznia, zwróć na siebie uwagę mówiąc coś ciekawego zaczynając lekcję. Opowiedz anegdotkę itp. zadbaj o miłą atmosferę.
2. Kilka minut poświęć na sprzątniecie biurka ławki – możesz powiedzieć, że na Twojej lekcji dziś potrzebne będą tylko: gumka, ołówek i długopis; reszta pozostaje w plecaku.
3.Nie „zalewaj” swojego ucznia komunikatami „uspokój się i już nie przeszkadzaj, Zabierz się do lekcji”, zamiast tego mów: „OTWÓRZ ZESZYT, SIADAJ, WSTAŃ” itp. Krótkie komunikaty są ważne.
4.”Namierz” wcześniej ucznia, który jest niegrzeczny i rozprasza uwagę pozostałych, stań przy jego ławce jak mówisz lub coś tłumaczysz – kontroluj sytuację. Mów do niego bezpośrednio.
5.Chodzisz po klasie super!!! Stara, dobra metoda w tym czasie baczniej zwracaj uwagę na ucznia, który wywołuje rozproszenie na Twojej lekcji, sprawdź czy na odpowiedniej stronie ma otworzoną książkę, czy podkreślił, zaznaczył itp.
6. Jeżeli są to małe dzieciaki – użyj trąbki, gwizdka rowerowego – dźwięk oznacza „Spójrz na mnie, teraz powiem coś coś ważnego” w starszych klasach użyj komunikatu Uwaga – bardzo dobrze zwraca uwagę: ”Uwaga to będzie na sprawdzianie, teście.”
7.Używaj na tablicy kolorowych mazaków, flamastrów: to uatrakcyjnia lekcję, przywołuje rozproszoną uwagę, skupia na tym co piszesz, jednocześnie tłumaczysz.
8.Wskazujemy na ważne rzeczy: mówimy „To bardzo ważne, to warto zapamiętać”.
9.Jak tłumaczysz, podpieraj to rysunkami, nic tak nie działa tak dobrze jak rysunek.
10.Stosuj pochwały w momencie kiedy Twój podopieczny jest grzeczny, pochwal go za to. Powiedź mu o tym, że Ci się podoba jego zachowanie, gdy nie przeszkadza.
11.Pamiętaj, rób krótkie sekwencje na lekcji, jak uczeń zrobi zadanie od razu dobrze, chwal go, powiedz, że Ci się to podoba, że super Ci się z nim pracuje.
12. Poproś o powtórzenie polecenia ucznia, który nie słucha. Jeżeli nie będzie wiedział jakie wydajesz polecenie, a zapytasz parę razy ponownie, zawstydzi się przed gromadką pozostałych – zawstydzaj go coraz częściej …to go wyciszy i zmusi do myślenia.
13. Stosuj na lekcji jak najczęściej burzę mózgów.
14.Unikaj w swoim stroju dodatków wiszących kolczyków, wisiorków to przykuwa uwagę i zwalnia z myślenia.
15.Stosuj krótkie przerwy na których:
– ćwiczcie,
– uczeń, który się zajmuje tym, czym nie powinien w danym momencie, niech sprawdzi czy jest otwarte okno, rozda zeszyt, książki, testy, ćwiczenia, cokolwiek masz przygotowane.
Pamiętaj, zanim Twoi uczniowie to opanują, to wymaga wielu powtórzeń, ale jeżeli będziecie cierpliwi, ciężka praca się opłaci, pozbędziecie się stresu i będziecie zadowoleni ze swojej pracy zawodowej .