Ostatnio sporo się mówi o nauczycielach, którzy wydają bardzo dużo prywatnych pieniędzy na ksero, aby przeprowadzić ciekawe i pełnowartościowe zajęcia. Z wielką ciekawością czytałam komentarze nauczycielek, które jedna przez drugą narzekały jakie to okropne i niesprawiedliwe, że muszą kserować. Aż pojawiła się jedna Pani, która napisała, że raz się szarpnęła i kupiła sobie przenośny wyświetlacz za 400 zł i przestała kserować, a większość rzeczy wyświetla na ścianie klasy. Jak się domyślacie, olbrzymia większość koleżanek po fachu powiedziała jej, że nie zna realiów i zamiast posłuchać, co pomysłowa Pani Nauczycielka ze Szkoły Państwowej miała do powiedzenia, jej post zginał pod wielką falą krytyki. A sądzę, że Pani M. miała super pomysł na wyjście z błędnego koła ksero.
No właśnie, od czego zacząć, jak zrezygnować z kserówek, tak aby przekazać uczniom maksimum wiedzy, ale nie narażać siebie na wielkie koszty?
Moich 10 zasad:
1. Podręcznik musi być kupiony, nie pozwalaj na kserowanie podręcznika!
Kiedy byłam na studiach często z dobrego serca decydowałam się na kserowanie uczniom na każde zajęcia materiałów, aby ci nie musieli kupować podręcznika, no bo jak, kazać kupić książkę za 80 zł? Toż to strasznie dużo pieniędzy. No tak, ale kończyło się to tym, że musiałam kserować olbrzymie ilości papieru na każde zajęcia, co kosztowało mnie o wiele więcej, niż gdyby uczeń wydał na jedną książkę i zeszyt ćwiczeń.
Przy całym moim uwielbieniu do technologii, to zasada numer 1 – kupiony podręcznik, może być używany, ważne, że nie skserowany, nie w kawałku (no bo po co na zapas, ciężko będzie nosić całość ksero, a później się okazuje, że od połowy kursu uczeń nie ma w ogóle podręcznika – znacie to?) Brak jego podręcznika to Wasz czas i koszt.
2. Wyświetlaj materiał, nie dawaj wszystkiego na własność.
Jeśli uczniowie mają robić zadania uzupełniające materiał, po co każdemu kserować kartkę papieru, tak aby ten ją zabazgrał, podkreślił 3 słówka i za chwilę wywalił? Albo włożył na koniec zeszytu? Nawet nie zdąży docenić Twojego wysiłku, wycieczki na ksero, wydanych pieniędzy i dobrych chęci, aby go czegoś nauczyć. Ilość ksero w życiu ucznia jest tak olbrzymia, że nie docenia on już kolejnego pięknego handoutu: dostaje, kreśli, wyrzuca.
Ten sam materiał można wyświetlić na ekranie komputera lub wyświetlić na ścianie czy tablicy multimedialnej, zadać pytania i poprosić uczniów, aby zrobili notatki w zeszycie.
3. Wymagaj robienia notatek
Nie wiem czy to tylko moje spostrzeżenie, ale uczniowie coraz mniej piszą, więcej kreślą, zamazują i podkreślają kolorowym markerem. Wolą połączyć słowa w pary kreseczką, niż przepisać poprawne frazy w zeszycie. Ale to my ich do tego przyzwyczailiśmy, że nie trzeba się skupiać, bo „kartka jest dla ciebie”, „w domu na to spojrzysz” i się nauczysz.
4. Zaprzyjaźnij się z technologią.
Internet to wielki zasób materiałów, wideo, audio i tekstów na każdym poziomie zaawansowania, trzeba tylko wiedzieć gdzie ich szukać i jak sprawić, aby uczeń chciał w ten sposób pracować.
5. Pracuj w systemie Flipped Classroom
Czyli zadawaj pracę domową, zanim pojawi się temat na zajęciach, to zmotywuje uczniów do wykonania pracy domowej, przygotowania słówek, czy wykonania ćwiczeń, które zajęłyby zbyt wiele czasu na lekcji. Materiały dostępne w Internecie są już tak rozwinięte i tak dobrze napisane, że na pewno zawsze znajdziesz coś dla siebie.
6. Naucz się skracać linki
Część materiałów możesz udostępnić uczniowi mailem, w pliku google docs lub dropbox. Jeśli chcesz jednak szybko pozbyć się wysyłania maili nocą, podaj link skrócony, który uczeń bez problemu zapisze w zeszycie.
7. Nie wysyłaj wszystkiego mailem
To duże niebezpieczeństwo, gdy przechodząc z ksero na PDFy, zaczniesz wszystkim wszystko wysyłać mailem. Okaże się, że każdy wieczór, zamiast odpoczywać, siedzisz i piszesz maile do uczniów i zasypiasz z myślą czy na pewno wszystko wszystkim wysłałaś.
8.Używaj QR kodów
Po prostu, jeśli muszę Cię przekonywać, odwiedź moje webinaria wtorkowe, tam często o tym mówię, lub weź udział w Praktycznym Treningu Multimedialnym Online, tam jest cały blok o tych magicznych kwadracikach.
9. Naucz się prowadzić ćwiczenia nie wymagające ksero
Jest mnóstwo sposobów na powtórki czy wprowadzanie nowych zasad gramatycznych, które nie muszą być oparte o kserówki. Jeśli brakuje CI inspiracji zacznij czytać blogi inspirujących nauczycieli
10. Inwestuj w siebie
… i szkolenia, bądź w kontakcie z pozytywnymi i nowoczesnymi nauczycielami i nie daj się stłamsić tym, którzy nadal z metodami są w średniowieczu. Uczniowie i świat się zmienia. Nasze podejście do papieru też powinno:)