Jest na językach wszystkich. Nie tylko uczniów i nauczycieli. Kim/Czym jest i jak może Ci pomóc CzatGPT?

ChatGPT jest to czat sterowany sztuczną inteligencją – stale rozwijany model językowy.. Rozmawiasz po prostu z maszyną, która coraz lepiej posługuje się językiem (również obcym) i idealnie radzi sobie z zadaniami, o które ją poprosisz. Komputer został wytrenowany na ogromnej ilości tekstu, aby odpowiadać na pytania i generować odpowiedzi na podstawie podanego kontekstu.

Na ten Małgosia Klecuń zrobiła webinarium dla Edunation. Obejrzysz je tu:

ChatGPT jest często wykorzystywany jako narzędzie do automatycznej obsługi klienta, tworzenia treści marketingowych, tłumaczenia języków i wielu innych zastosowań. W ostatnich latach coraz więcej nauczycieli języków obcych zaczyna wykorzystywać ChatGPT do przygotowywania materiałów na lekcje i ćwiczenia z uczniami. Jest to narzędzie, które może pomóc nauczycielom w oszczędzaniu czasu i ulepszaniu swoich lekcji. Ja zakochałam się w tym urządzeniu na zabój. Jeśli jeszcze nie widziałaś/eś webinarium edunation na ten temat, to klikaj TUTAJ. Gosia Klecuń powiedziała wiele ciekawych rzeczy na ten temat 🙂

Jak ja korzystam z czatuGPT?

  1. Generuję materiały do różnych ćwiczeń:
  2. proszę o pytania do dyskusji na dany temat na danym poziomie,
  3. daję listę słów i proszę o użycie ich w zdaniu. Można też poprosić o zdanie z lukami na podane przez nas słowa. Komputer przygotuje je dla nas z kluczem odpowiedzi na końcu
  4. daję listę słów i proszę o ich definicje, (można użyć np. do krzyżówki),
  5. daję listę słów i proszę o ich definicje w ćwiczeniu na dopasowywanie słów i definicji,
  6. proszę o przygotowanie testu na dany temat, podaję ile wersji testu potrzebuję. Klucz komputer daje bez przypominania się 🙂
  7. proszę o napisanie opowiadania z użyciem konkretnych słów na konkretny temat,
  8. proszę o zrobienie z powyższego ćwiczenia zdania z lukami,
  9. ćwiczę  umiejętności językowe: ChatGPT można wykorzystać do ćwiczenia pisania w obcym języku poprzez prowadzenie rozmów z AI. Dzięki uczestniczeniu w dialogu w czasie rzeczywistym, uczniowie mogą poprawić swoje umiejętności językowe i dostać natychmiastową informację zwrotną na temat swojej wymowy, gramatyki i słownictwa.
  10. pomagam swojej  kreatywności: ChatGPT można wykorzystać do inspirowania pisania twórczego i opowiadania historii. Poprzez podanie bodźca lub tematu, można poprosić ChatGPT o wygenerowanie opowieści lub artykułu, który uczniowie  mogą potem wykorzystać jako punkt wyjścia do swojego własnego pisania twórczego.
  11. proszę o listę piosenek np. z Youtube czy filmów z ted.com o tematyce xyz,
  12. proszę o  odpowiedź na pytanie lub wyjaśnianie trudnego pojęcia i podania przykładów,
  13. na lekcji szukam w czasie rzeczywistym przykładów użycia danego słowa…

Podsumowując, ChatGPT to bardzo przydatne narzędzie, które może być wykorzystywane na wielę różnych sposobów w pracy nauczyciela, nie tylko języków obcych. Wiele jednak zależy od wyobraźni nauczyciela i jego zdolności do wykorzystania tego narzędzia w kreatywny sposób.

W  jaki sposób zacząć z tego korzystać? 

Narzędzie jest bezpłatne! Wejdź na stronę https://chat.openai.com/chat  i otwórz konto. Ja na początku miałam duży kłopot z zalogowaniem się. Udało się po zmianie przeglądarki z Google Chrome na Safari. Gdy już zalogujesz się (konto jest darmowe) – zadaj pytanie, a komputer ci na nie odpowie.

Wady?

Choć czat GPT w niesamowity sposób oszczędza nasz czas i pozwala przygotować sprawniej zajęcia, oczywiście, nie jest pozbawiony błędów. Czat robi błędy, szczególnie w języku polskim. Z angielskim radzi sobie o wiele lepiej.  Zawsze!!! wszystkie rzeczy, których potrzebujecie, należy przejrzeć, zanim je skopiujecie,  wydrukujecie i dacie swoim uczniom.

Oczywiście, Twoi uczniowie już o tym rozwiązaniu wiedzą. Pewnie obawiasz się, że będą oszukiwać i że komputer będzie rozwiązywał za nich prace domowe. Nie ma jednoznacznego sposobu na stwierdzenie, czy tekst został napisany przez człowieka, czy przez model językowy taki jak ChatGPT. Jednak istnieją pewne wskazówki, które mogą pomóc w identyfikacji tekstu napisanego przez model językowy:

  1. Jakość językowa: chociaż modele językowe, takie jak ChatGPT są bardzo zaawansowane i w stanie generować bardzo złożony język, czasami można zauważyć niepoprawne składnie, gramatykę lub nieprecyzyjne użycie słów.
  2. Powtarzalne wzorce: modele językowe często powtarzają takie same lub podobne wzorce w odpowiedziach na różne pytania, co może być łatwe do wyłapania.
  3. Brak unikalnych informacji: modele językowe opierają swoje odpowiedzi na danych, które zostały im zaprezentowane w trakcie trenowania. Jeśli odpowiedź zawiera informacje, które nie są związane z tematem pytania lub nie są unikalne, jest to sygnał, że może pochodzić od modelu językowego.

Ostatecznie, nauczyciel powinien być w stanie rozpoznać tekst napisany przez model językowy poprzez krytyczne spojrzenie na jakość językową, powtarzalne wzorce i brak unikalnych informacji. Warto jednak pamiętać, że modele językowe są coraz bardziej zaawansowane i w stanie generować bardzo naturalny język, więc identyfikacja tekstu napisanego przez model językowy może być trudna.

Pamiętaj jednak, że jeśli ktoś chce oszukać, to i tak oszuka. Kiedyś prace domowe mogły być napisane przez starszą siostrę, czy przez nauczycielkę z korepetycji. Tym razem te prace będą pisane przez CzatGPT. Zmiania się tylko forma oszukiwania. My nauczyciele, musimy mieć swoje sposoby na zmotywowanie uczniów, aby uczyli się dla siebie i swoje sposoby na weryfikację wiedzy, kiedy komputer nie jest w stanie pomóc i wyręczyć ucznia.

 

P.S. Ten tekst w 80% napisał CzatGPT 😀

Znasz już mój nowy kurs?

Całą metodyka nauczania ONLINE w jednym miejscu!